Blessurepreventie

Elke voetballer heeft in zijn/haar carrière wel al eens een blessure gehad: voet omgeslaan en ligamenten gescheurd, verkeerde beweging met de knie en kruisbanden gescheurd en noem maar op. Veel blessures kunnen echter voorkomen worden door verantwoord sporten en preventie-oefeningen.


Onder verantwoord sporten kunnen we een optimale begeleiding en kennis en verantwoording over gezondheid van ons eigen lichaam verstaan.


Blessurepreventie zijn de maatregelen die je kan nemen om schade aan de gezondheid ten gevolge van sportbeoefening te voorkomen. Het is belangrijk dat tijdens de trainingscyclus het evenwicht tussen belasting en belastbaarheid
bewaard blijft. Uiteraard kunnen bijkomende verstorende factoren (vb. gewichtsproblemen, slaapstoornissen, etc.) het evenwicht van de atleet verstoren.


Blessurepreventie kunnen we, naast preventieve screening (medisch onderzoek, lenigheidsmetingen, etc.) onderverdelen in een actief en passief onderdeel. Actieve blessurepreventie bestaat uit: bekkencontrole, rompstabilisatie, proprioceptie, spierversterkende oefeningen en lenigheid. Passieve blessurepreventie doe je door voldoende te rusten, het juiste schoeisel te gebruiken, te kiezen voor de juiste sportvoeding, voldoende te drinken voor / tijdens / na de match, etc.

Hoe gaan we dit integreren in onze jeugdwerking?


Fase 1 :

  • demotraining wordt gegeven door Kristof Fumière (Kiné 1ste Elftal & Jeugd);
  • training wordt gegeven aan de aanwezige TT’s;
  • alle jeugdtrainers/coördinatoren worden uitgenodigd: MB en BB dienen zeker aanwezig te zijn;
  • de aanwezige TT’s ondervinden zelf hoe de oefeningen worden uitgevoerd en het wordt hun aangeleerd op welke manier dit correct uit te voeren;
  • de coördinatoren noteren en/of filmen de oefeningen + houden rekening met de tips en tricks van Kristof.


Fase 2 : onze spelers aan het werk

  • Kristof zal om de 2 weken een sessie van 20 min geven aan de groepen U13-U15-U17 vanaf de eerste trainingsweek :
    • U13: maandag 27/07 tijdens de cooling down (19u30)
    • U15: woensdag 29/07 tijdens de warming up (19u30)
    • U17: maandag 03/08 & woensdag 05/08 tijdens de warming up (19u30)


Fase 3 : onze eigen trainers gaan zelf aan de slag met de info die ze gezien / gekregen hebben tijdens de demosessie(s)

  • Keuze van de oefeningen en hoeveelheid worden bepaald door de TT;
  • Deze oefeningen worden wekelijks geïntegreerd tijdens/na/voor de training.

Peilers blessurepreventie


Rompstabilisatie :

  • Het actief (spieren), het passief (beenderen gewrichtkapsels, ligamenten) en het neuraal systeem (aansturing van de spieren) moeten samenwerken zodat ze op een veilige en efficiënte manier de spierkrachten kunnen omzetten in voetbalacties. Een goede samenwerking tussen de drie systemen zorgt voor rompstabiliteit. Een gebrek aan stabiliteit kan leiden tot een slechte uitvoering of blessures. 


Bekkencontrole :

  • Het bekken vormt één van de belangrijkste schakels in het lichaam. Een stabiel bekken geeft meer controle over je bewegingen en werkt ook als blessurepreventie.


Proprioceptie :

  • Proprioceptie of zelfwaarneming is het vermogen om je eigen lichaamspositie waar te nemen in rust en tijdens bewegingen. Een goede proprioceptie versterkt je stabiliteit, zorgt voor een betere spiercontrole bij plotse positieveranderingen en zorgt ervoor dat je je bewegingen efficiënt kan maken.


Kracht :

  • Kracht is de eigenschap van een spier om samen te trekken door het ontwikkelen van een spanning tegen een uitwendige weerstand. Om een mooie actie te kunnen afwerken moet je de nodige “power” in je benen hebben, maar ook voldoende stabiliteit, explosiviteit en uithouding. Een goed evenwicht tussen deze onderdelen is noodzakelijk. Een goede verhouding tussen de verschillende spiergroepen zal niet enkel blessurepreventief werken, maar zal ook zorgen voor een betere lichaamstabiliteit.

Deze website maakt gebruik van cookies. Door te klikken op "Accepteren" gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.

Lees meer
Accepteren